• images/slider10/13LOGO2022NaamLogofw.png

Datum: 06-06-2022 t/m 27-06-2022
Plaats: diverse CP's

06-06-2022
Omdat we druk aan het voorbereiden zijn met de overstap naar "volledig elektrisch" hebben we besloten deze vakantie lekker rustig aan te doen en niet ver te reizen.
We hebben zaterdag en eerste Pinksterdag de camper al ingepakt zodat we lekker rustig aan kunnen doen.
We gaan er van uit dat de campings en camperplaatsen tweede pinksterdag leeg zullen stromen.
Rond elf uur vertrekken we richting Borken.
Het deel in Nederland rijden we via de snelwegen omdat we weinig zin hebben dwars door Almelo,Hengelo en Enschede te rijden.
Direct na de grens gaat de navigatie op “geen snelwegen”.
We rijden hoofzakelijk via B-wegen zodat we toch redelijk opschieten.
Munsterland10Rond één uur rijden we Borken binnen en vinden de CP gemakkelijk.
De CP ligt aan de rand van Borken bij een groot recreatie- en sportcomplex.
Het biedt plaats aan 15 campers op een grotendeels verharde onder grond.
Langs één zijde staan voldoende e-aansluitingen en bij de ingang is de loosplaats.en een taplaats voor water.
Wij betalen € 6,00 per nacht incl. lozen en elektriciteit.Water kost € 1,00 / 100 ltr.

We zijn mooi op tijd zodat we Borken gaan bekijken. We lopen door het centrum naar de Jugendburg Gemen.
Het meer als 900 jaar oude kasteel is gebouwd op twee eilanden in het voormalige moerasgebied in de Bocholter Aa.
Nu is het als jeugdeducatiecentrum in gebruik door het bisdom Münster.
's Avonds genieten we van de rust op de CP.

07-06-2022
Als we opstaan is het lekker weer.
We lopen na het ontbijt eerst Borken in om informatie op te halen bij het VVV. Aangekomen bij het VVV zien we dat er dinsdags alleen telefonische informatie wordt verstekt. Balen !!!
Gelukkig komt er iemand informatie ophalen en de juffrouw van de VVV is niet te beroerd om voor ons ook informatie op te zoeken.Beladen met diverse folders keren we terug naar de camper.
Voor de middag zoeken we een mooie route uit. In Münsterland wordt ook al gebruik gemaakt van knooppunten wat het rijden van fietsroutes gemakkelijk maakt.
We verlaten Borken aan de zuidkant en rijden via kleine weggetjes naar Raesfeld.
Hier staat een mooi kasteel wat alleen aan de buitenkant te bezichtigen is.
We bekijken ook even de CP van Raesveld. Een goed aangelegde CP zonder toeters en bellen.
We rijden langs een mooie route weer terug naar Borken.
Na het eten lopen we nog even een stukje in de omgeving van de CP.

08-06-2022
Als we opstaan is het redelijk weer. Niet veel wind en af en toe zon. De weersverwachting spreekt helaas van uit het Westen toenemende bewolking met regen.
We zoeken een route uit die eerst naar het westen gaat zodat we voor de wind en de buien terug kunnen rijden.
Om elf uur vertrekken we en verlaten Borken aan de noordkant om vervolgens langs de Bocholter Aa naar het westen te rijden. We rijden eerst door een groot recreatiegebied. Het meer wat hier gegraven is leverde het materiaal voor het afdekken van een grote vuilnisbelt die nu als een grote heuvel in het landschap ligt.
We rijden door naar Rhede waar we de kerk bezoeken, een bijzonder mooi gerestaureerd gebouw,
Als we weer buiten staan doet de aanblik van de donkere lucht ons besluiten terug te gaan naar de CP.
Met de wind in de rug rijden we naar Borken. We kunnen de bui lange tijd voorblijven maar een kilometer voor de CP worden we door de bui ingehaald en zijn binnen een minuut kletsnat. We trekken onze jas aan en rijden door naar de CP waar we kletsnat aankomen.
De rest van de dag regent het zodat we lekker in de camper blijven zitten,

09-06-2022
Gelukkig zien we bij het ontbijt een zonnetje. Na een avond en nacht regen is dit wel zo lekker.
Nadat we gedoucht hebben besluiten we geen koffie te drinken en vertrekken we rond elf uur.
Na anderhalf uur bereiken we onze volgende CP, Stellplatz Lauheide in Telgte.
Munsterland20Het is een grote CP met honderd plaatsen verdeeld over diverse grasvelden die ondanks de vele regen van gisteren goed te berijden zijn.
Het is een no-nonsense CP, inschrijven, betalen en een plaatsje zoeken.
Er zijn voldoende stroom-aansluitingen en over de velden verdeeld diverse waterkranen. Bij de ingang is een simpele verzorgingsplek te vinden.
We betalen € 15 per nacht incl. alle voorzieningen.
's Middags pakken we de fiets en rijden naar Telgte een knus Duits stadje aan de Eems.
Na een bezoek aan de VVV, waar we diverse fietsroutes krijgen is het mooie weer een beetje voorbij, het begint te regenen.
Nadat we een Lidl met een bezoek hebben vereerd gaan we terug naar de CP.
Eind van de middag houd de regen op, maar is de temperatuur behoorlijk gezakt.
Na het eten verkennen we de omgeving van de CP en bezoeken een tegenover de CP gelegen “Waltfriedhof”. Het is een heel ruim opgezette begraafplaats.
Naast de normale graven vinden we er ook militaire begraafplaatsen van de Duitsers en de Geallieerden,
De temperatuur daalt vrij snel zodat we de avond in de camper doorbrengen.

10-06-2022
Gelukkig is het wat beter weer als we opstaan. Nog geen stralende zon maar in ieder geval droog.
Munsterland21Na het ontbijt maken we alles klaar en stappen op de fiets, we willen vandaag Münster bezoeken.
Als we stad binnenkomen valt het ons op dat er naar het centrum goede fietspaden zijn en er rond het centrum een rondweg voor wandelaars en fietsers is aangelegd. Via deze Promenade rijden we naar een punt dichtbij de Domplatz. We parkeren onze fietsen en gaan te voet verder.
We gaan eerst de Dom bezoeken. Van buiten een indrukwekkend gebouw maar het interieur is erg sober.
Na ons bezoek aan de dom dwalen we verder door het centrum. De binnenstad is een mengeling van oude gerestaureerde gebouwen en na-oorlogse gebouwen.Na twee uur hebben we het wel bekeken en zoeken we onze fietsen weer op.
Via de Promenade en de goede fietspaden zijn we in no-time weer buiten de stad en rijden via allerlei binnenweggetjes in een uurtje terug naar de CP.
De rest van de middag zitten we buiten bij de camper.
Na het avondeten maken we nog even een wandeling over het Waltfriedhof.

11-06-2022
We gaan vandaag een rondrit maken van een van de vele folders die we bij de Tourist-information hebben opgehaald.Gelukkig is het fietsweer zodat we na de koffie vertrekken. Via West-Bevern rijden we naar Ost-Bevern.
Hier rijden we naar Schloss Loburg een imposant gebou die we alleen maar van veraf kunnen bewonderen omdat het in gebruik is als internaat
Via hoofdzakelijk fietspaden rijden we terug naar de CP waar we nog lekker buiten kunnen zitten.

12-06-2022
Na het ontbijt ruimen we alles op, legen we de toilettank, lozen we ons afvalwater en vullen we de watertank. Rond elf uur vertrekken we.
Op ons gemak rijden we hoofdzakelijk via B-wegen naar Büren. We gaan naar een CP dichtbij de Stadhalle.
Munsterland30De CP biedt officieel plaats aan 6 campers, heeft voldoende stroom aansluitingen en een goed uitgeruste saniplaats.
De overnachting is gratis, stroom kost € 0,50 per kWh en water € 1,00 voor 100 ltr. De automaten voor stroom en water accepteren alle soorten munten zodat je ook bijv 30 ltr, water kan tanken.
's Middags lopen we het dorp in. Het wordt nog even flink zweten want naar het centrum moeten we 50 m klimmen.
We zien overal bordjes met fietspaden die aangeven dat er allerlei routes zijn.
We gaan vrij snel terug naar de camper want het begint te regenen.

13-06-2022
We hebben van het internet een paar fietsroutes gedownload die ons wel wat lijken. Maar moeten eerst inkopen doen.
Na het ontbijt pakken we de fiets en rijden eerst naar de Lidl.
Als we terug zijn bij de camper gaan we eerst maar koffiedrinken want het regent. Het is gelukkig een klein buitje.
Ondanks de niet zo mooie weersvoorspelling besluiten we een fietstrip te maken naar de Aabachstausee.
De weg er naar toe gaat grotendeels door het dal van de Aa. Omdat het dal af en toe heel smal is moeten we soms behoorlijk klimmen zodat we alle tandwielen op de derailleur nodig hebben en ook blij zijn met de schijfremmen op onze fietsen.
Onderweg drijven er af en toe hele donkere wolken over maar de regen beperkt zich tot een paar spetters.
Als we de "Talsperre" van de Aabachstausee bereiken komen er echt donkere wolken over en gaat het ook serieus regenen.We schuilen achter een groot trafo-station.
Na 20 min. lijkt de bui over te zijn en gaan we beginnen aan onze trip rond het stuwmeer.
Helaas begint het na 10 min. weer te regenen en moeten we een kwartier onder een paar bomen schuilen.
Hierna wordt het gelukkig definitief droog maar is de temperatuur wel 5 graden gedaald.
Op onze verdere tocht blijft het gelukkig droog met af en toe zelfs een zonnetje,
Als we om vijf uur terug zijn bij de camper hebben we 40 km afgelegd met diverse klimmetjes.
De rest van de dag zitten we lekker in de camper omdat de buienactiviteit nog niet helemaal verdwenen is.

14-06-2022
We staan op met een lekker zonnetje maar een lage temperatuur. Het is buiten maar tien graden zodat onze kachel nog even aan het werk moet.
We gaan eerst even naar de bakker aan de overkant en gaan dan eerst rustig koffiedrinken.
Om elf uur vertrekken we voor een tripje van 20 km. We gaan eerst door Büren naar het riviertje de Afte die we het eerste deel volgen.
Na ongeveer 10 km verlaten we de Afte en gaan richting Aa.
Omdat we van het ene stroomdal naar het andere gaan moeten we wel over een heuvelrug van 250m, dus weer stevig klimmen.
Terug bij de camper is het mooi weer geworden zodat we de rest van de middag lekker in het zonnetje kunnen zitten

15-06-2022
Als we opstaan is van de buien van gisteren gelukkig niets meer te zien.
We ontbijten op ons gemak en maken na het douchen alles klaar voor vertrek.
We gaan eerst even naar het sanistation om alles te lozen en water te tanken. Omdat we de tank nog redelijk vol hebben denken we voor € 0,30 water voldoende te hebben. Er zit waarschijnlijk nog een tegoed van een vorige gebruiker in de automaat zodat we voor € 0,10 de watertank helemaal vol hebben.
We gaan nog even diesel tanken wat hier € 2,00 / ltr kost en rijden dan in een uurtje naar Hofgeismar.
Munsterland40De CP ligt net buiten het centrum en biedt plaats aan 58 campers op gravel/grasstenen ondergrond.
De overnachting is gratis, lozen is incl. stroom € 1,00 / kWh en water kost € 1,00 per 100 ltr.
Helaas is er geen water te krijgen omdat de automaat in de brand is gestoken.
We lopen 's middags Hofgeismar in. Het is een typisch Middel Duits stadje met centraal de kerk en een marktplein.
De meeste vakwerkhuizen zien er goed uit.
De rest van de dag zitten we lekker in de schaduw bij de camper want 26 graden is wel een verrassing.

16-06-2022
Als we opstaan valt de temperatuur nog een beetje tegen, maar het is droog en er staat weinig wind.
Om half elf stappen we op de fiets voor een tripje rond Hofgeismar.
Het is overal heel rustig want het is sacramentsdag, een feestdag in het grootste deel van Duitsland.
We rijden eerst naar Liebenau aan de Diemel. Hiervoor moeten we een klim maken van ongeveer 1,5 km die ons 200 m laat stijgen. De afdaling naar Liebenau brengt ons in het dal van de Diemel.
We volgen de rivier tot Hümme. We rijden verder naar het zuiden naar Hofgeismar.
Om twee uur zijn we terug op de CP.
De temperatuur is gestegen naar 24 graden zodat we lekker buiten kunnen zitten.
Eind van middag halen we nog even een ijsje in het centrum.
De rest van de dag zitten we lekker bij/in de camper.

17-06-2022
We staan op met mooi weer. Na een rustig ontbijt ruimen we alles op en lozen de inhoud van de WC tank.
Rond half elf vertrekken we. Zonder problemen rijden we naar Löhne waar we om half één aankomen.
Munsterland50De CP ligt vlakbij het zwembad mooi verscholen achter een boswal. Er zijn 15 duidelijk aangegeven plaatsen met een gravel-/grasondergrond gescheiden door heggetjes.
Een overnachting kost € 8,00 incl lozen en water. Stroom kost € 1,00/6 uur.
Op 400 m. van de Cp staat een grote Marktkauf en de Lidl zit op 800m. Dus geen problemen met inkopen doen.
's Middags gaan we eerst inkopen doen bij de Marktkauf. In de winkel is bijna alles te koop zodat we ook alle inkopen doen. Het is wel erg druk, Er zijn 10 kassa's open en voor iedere kassa staat een rij van gemiddeld zes mensen .
Hierna lopen we Löhne in om informatie op te halen. We hebben weinig succes, want behalve twee grote informatieborden met een plattegrond kunnen we geen informatie vinden.
De rest van de dag brengen we door bij de camper.

18-06-2022
Als we opstaan is het al lekker zonnig. We gaan na het ontbijt nog even wat inkopen doen bij de Lidl.
Na de koffie stappen we op de fiets om een stukje van de Werre-radweg te verkennen.
Bijna direct vanaf de CP rijden we op Werre-radweg een afwisslend fietspad langs de rivier.
Bij Bad-Oeyenhausen verlaten we het fietspad om het dorp te bekijken. We komen een enorme constructie tegen waarmee vroeger zout en mineralen uit het water van de Werre werd gewonnen voor heilzame doeleinden.
Omdat de temperatuur flink stijgt besluiten we terug te gaan naar de CP.
De rest van de dag zitten we lekker in de schaduw bij de camper. In de loop van de middag stijgt de temperatuur tot 32 graden.

19-06-2022
De dag begint met een zonnetje en een iets lagere temperatuur als gisteren
We ontbijten op ons gemak. Tijdens de koffie wordt het bewolkt en wordt er regen voorspelt zodat we eerst maar even gaan eten.
Rond half twee pakken we de fiiets en gaan we weer de Werre-radweg op. Onderweg verlaten de radweg en gaan eerst de bordjes “Schloss-Ovelgönne” volgen.
Na 4 km komen we bij het slot aan. Net als vele kastelen is ook deze in particulier bezit en dus niet te bezichtigen.
We gaan terug naar de Werre-radweg en volgen deze tot het punt waar de Werre in de Weser stroomt.
We rijden terug naar de CP en zitten nog even buiten. De temperatuur daalt vrij snel zodat we op tijd binnen zitten.

20-06-2022
In de nacht trekt er nog een onweersbui over, maar als we opstaan is het nog wel frisjes maar schijnt tenminste de zon.
Na het ontbijt ruimen we alles op en gaan om tien uur naar de sani-plaats.
Het lozen is snel gebeurd, maar het vullen van de watertank duurt lang. Het duurt ongeveer 20 minuten voordat we 50 ltr. water hebben getankt.
Rond half elf vertrekken we. We willen eerst een koolfilter voor onze SOG kopen en hebben een dealer in de omgeving opgezocht. Als we op het aangegeven adres komen is er een autohandel gevestigd. Jammer dan.
Munsterland61We rijden door en komen om half één aan bij de CP in Rehburg.
De CP ligt net buiten Rehburg en biedt plaats aan 8 campers op een gravel ondergrond. Op de plaats zijn voldoende stroomaansluitingen.
De verzorgingsplaats ligt op 100 m achter een parkeerplaats. Beetje lastig maar het gaat.
We betalen € 5,00 per nacht incl lozen. Stroom kost € 2,00/24 uur.
Na een beetje zoeken vinden we een fietsroute die we 's middags gaan rijden. Het is een route van Rehburg naar een Dinosaurus park en terug. Een mooi fietstripje van 28 km.
Onderweg wisselen wolken en zon elkaar af en wordt het ongeveer 19 graden bij een stevige wind.
Na terug komst bij de camper gaan we lekker binnen zitten want in de wind is het behoorlijk fris.

21-06-2022
We slapen lekker uit en als we opstaan is het rustig weer. Nog een beetje bewolkt maar geen harde wind.
Tijdens het ontbijt komt er steeds vaker de zon door de wolken kijken.
We gaan eerst boodschappen doen. We drinken bij de camper nog een kop koffie en eten er een broodje bij.
Rond half één stappen we op de fiets. We willen vandaag een rondje om het Steinhuder meer. De radweg rond het meer loopt langs de CP zodat we alleen maar de bordjes hoeven te volgen.
Na ongeveer 10 km komen we in Mahdorf aan de noordzijde van het meer. Alles staat hier in het teken van toerisme. De plaatsjes op de campings die we zien zijn zo klein dat de voortent van de één bijna tegen de zijwand van de volgende caravan komt.
Dit strekt zich uit over ongeveer 5 km.
We rijden door en komen dan in een stuk waar vroeger turf werd gewonnen en wat nu een beetje moeras is.
Als we onze weg vervolgen komen we aan de zuidkant in het dorp Steinhude. Dit ook erg toeristisch maar in vergelijking met Mahdorf meer gericht op het dag-toerisme.
We rijden verder en gaan dan met een grote bocht om de zuid-oostkant van het meer wat een “Naturschutz-gebiet” is.
Het is half vijf als we bij de camper terug zijn.
Het is echt mooi weer geworden zodat we tot negen uur buiten zitten.

22-06-2022
Als we wakker worden zien we een stralende zonneschijn.
Na ons ontbijt lopen we eerst even naar de winkel, een paar inkopen doen en iets lekkers bij de koffie halen.
Rond elf uur stappen we op de fiets om een alternatief van de Dino-tour te rijden.
We volgen eerst de gewone route naar Bad-Rehburg maar slaan dan af naar de alternatieve route.
Deze gaat over een karrespoor steeds verder de heuvel op. Het laatse deel is zo steil dat we moeten lopen.
Eenmaal boven komen we op een asfalt weg die richting Rehburg loopt. Langs deze weg komen we langs een reconstructie van de fundamenten van een klooster uit de 8e eeuw.
Via Rehburg rijden we naar Mardorf waar we nog even lekker op een steiger in het Steinhuder meer gaan zitten.
Via de fietspaden rijden we terug naar de CP waar we rond twee uur aankomen.
Tot negen uur 's avonds kunnen we buiten zitten.

23-06-2022
Het is 's morgen alweer stralend weer.
We ontbijten op ons gemak en gaan dan naar de verzorgingsplaats. Het is even passen, maar we kunnen gelijktijdig lozen en water tanken. We zijn dan ook in 15 min. klaar en vertrekken dan.
Munsterland70Na anderhalf uur komen we aan op de CP bij het Dümmermeer.
De CP is onderdeel van een grotere parkeerplaats waarbij de laatste vier rijen als overnachtingsplaats voor campers is ingericht met een sanistation bij de ingang van de parkeerplaats.
Voor gebruik hiervan moeten in het restaurant bij de CP munten worden aangeschaft.Deze munten kosten € 1,50 en per munt krijg je 1,5 kWh.
Je hebt ook munten nodig voor het sanistation. Deze munten kosten € 1,00. Na inworp kun je kiezen voor 100 ltr. water of openen van de roldeur voor de loostrechter.Het lozen van de toilettank geeft geen problemen maar voor lozen van grijs water moet je een behoorlijke slang hebben.
Allemaal een beetje omslachtig maar het overnachten is gratis.
's Middags pakken we de fiets en rijden rond de Dümmersee naar Lembruch om brood te kopen.
Terug op de CP zijn we blij dat we onder de bomen staan want de temperatuur loopt op naar 34 graden dus luifel uit en rustig aan doen.

24-06-2022
Na een warme nacht is het gelukkig niet zo warm meer.
Na het ontbijt stappen we op de fiets en gaan de route rondom de Dümmersee doen. We rijden eerst naar het zuiden. Het hele gebied is “Naturschutz-gebiet” zodat het heerlijk rustig fietsen is.
Vervolgens komen we aan de westkant van de Dümmersee wat echt toeristisch is met jachthavens en campings.
We zijn redelijk op tijd terug op de CP waar we de rest van de middag doorbrengen onder de luifel.

25-06-2022
Als we opstaan ziet het er weer goed uit. Redelijk zonnig maar niet meer zo extreem warm dus lekker fietsweer.
Na de koffie vertrekken we. We rijden eerst weer naar het zuiden langs de Dümmersee maar slaan dan af richting Lemförde. We komen hier een Aldi tegen zodat we ook maar even inkopen doen.
We vervolgen onze weg en rijden via Stemshorn, Quernheim en Brockum weer naar het noorden en komen uiteindelijk bij Lembruch weer bij de Dümmersee.
Vervolgens rijden weer langs het water terug naar de CP.
Het is weer een warme avond zodat we lang buiten zitten.

26-06-2022
We staan weer op met een lekker zonnetje.
Na het ontbijt ruimen we alles op en vertrekken rond tien uur naar huis.
Het wordt een relaxte rit naar De Krim waar we om twaalf uur aankomen.

Het was dit keer geen spectaculaire reis, maar wel een relaxte trip. Iedere dag bijna mooi weer, een mooi gebied met veel natuur en heel veel fietsmogelijkheden.
We hebben in drie weken 500 km gefietst in een stukje Duitsland wat niet zo toeristisch is maar echt wel de moeite waard is om eens een vakantie door te brengen.