• images/slider9/13LOGO2021NaamLogofw.png
Oder-Radweg
Plaats: Diverse CP's langs de Oder.

Datum: 08/09/2021 t/m 01/10/2021

08-09-21

Mapradweg01Moringen01Omdat bijna alles al in de camper zit, zijn we in een half uurtje klaar met het inpakken zodat we om tien uur vertrekken.Het is stralend weer en ons eerste doel is Moringen.
Het eerste deel rijden we binnendoor en gaan in de buurt van Bad Bentheim gaan we de snelweg op die we volgen tot Porta Westfalica waar we binnendoor via Hameln naar Moringen rijden.
In het dorpje Fredelsloh vinden we de CP boven op een heuvel achter verenigingsgebouw wat van oudsher verhuurd wordt voor feesten.

We staan helemaal alleen op de CP
We betalen € 5,00 per nacht en stroom kost € 1 / 1,5 kWh. Water kost € 1,00. Water voor de koffie is gratis. We lopen het dorpje nog even rond, maar zijn snel uitgekeken.

09-09-21
We staan op met een stralend zonnetje.
We vertrekken om kwart over tien richting Grimma.

Door de vele werkzaamheden duurt even voordat we op de snelweg zijn. In de buurt van Göttingen rijden we de snelweg op. We blijven op deze snelweg tot we voorbij Leipzig de snelweg verlaten en naar Grimma rijden. De CP in Grimma ligt net buiten het centrum aan de rivier de Mulde.
De CP biedt plaats aan 16 campers op een klinkerverharding. Er zijn voldoende stroomaansluitingen en centraal staat een sanistation wat er een beetje beschadgd uitziet maar nog wel funtioneerd.
We betalen € 7,00 per nacht, stroom kost €1,-/kWh. Lozen is gratis en water kost € 0,10 /10 ltr of € 1,00 per 100 ltr.
Het oude centrum is langgerekt langs de rivier met diverse imposante oude gebouwen, maar zonder een echt centrum. Doordat er in het centrum veel kantoren gevestigd zijn is het niet echt gezellig.


10-09-21
Als we opstaan is het nog steeds mooi weer.
Omdat we vandaag niet zo ver hoeven ( 200 km ) doen we rustig aan en vertrekken om half elf richting Zittau.
Nadat we hebben getankt rijden we de snelweg op richting Dresden.
Hoe dichter we bij Dresden komen hoe drukker het wordt. In Dresden hebben we pech, De afrit naar het vliegveld is voor de helft afgesloten waardoor er voor de afrit een file is ontstaan waar we een half uur in staan.
Als we de afrit voorbij zijn kunnen we ongeveer een kwartier doorrijden en komen dan in de volgende file terecht bij wegwerkzaamheden. Als we deze file hebben gehad rijden we na ongeveer tien minuten de volgende file in veroorzaakt door een ongeluk waarbij maar één rijbaan open is.
Bij Bautzen verlaten we de snelweg en gaan richting Tissau waar we om 15:00 bij de CP aankomen.
03Zittau01De CP ligt aan de oostkant van Tissau vlak bij de Poolse grens
De CP biedt plaats aan 70 campers deels op beton verhatding en deels op gras. Er zijn voldoende stroomaansluitingen en er is een redelijk sani station.
We betalen € 10 per nacht en stroom kost € 1,00/6 uur en water € 1,00 per tien minuten.
We hebben de rest van de dag lekker in de zon gezeten.

11-09-21
Als we opstaan is het grijs en regent het af en toe.
We haasten ons dus niet en zitten tot de middag lekker in de camper.
Na het eten beloofd buienradar een lange droge periode zodat we Zittau gaan verkennen.
We lopen naar het centrum. Het is een verzameling van allerlei imposante gebouwen gelegen aan diverse markten en straten. Het geheel laat zien dat Zittau in het verleden een belangrijke en rijke plaats was.
Vanuit het centrum lopen we naar het station waar ook een plaatsje is voor de lokale museumbaan.
Ieder uur vertrekt er een trein naar Jonsdorf, een rit van drie kwartier.
Helaas rijdt er maar één oude stoomlocomotief. Als we met de trein gaan willen we met een stoomlok. Helaas moeten we dan een uur wachten. Als we dat doen en dan een treinreis van twee uur maken zijn we de hele middag kwijt.
We gaan terug naar de CP om de fiets te pakken en de omgeving te verkennen.
We rijden eerst naar het zuid-oosten zodat we na korte tijd in Tsjechië zijn. We rijden in een grote boog door Tsjechië en komen vervolgens Polen binnen.
In Polen rijden we nier ver van de Neiße richting Duitland. Dicht bij Zittau steken we grens weer over en rijden naar de CP.
We zijn net op tijd, want de droge periode is voorbij en de rest van de dag volgen de buien elkaar op.

12-09-21
03Drielandenpunt01We staan op in een grijze natte wereld. Na het ontbijt wordt het weer beter zodat we om elf uur op de fiets stappen. Enthousiast stoppen we eerst de jas in de fietstas omdat het best lekker voelt. Eenmaal onderweg herzien we onze mening en trekken we toch maar een jas aan.
We rijden eerst naar de dichtstbijzijnde grensovergang en gaan dan naar het drielandenpunt. Op dit punt grenzen Duitsland, Polen en Tsjechie aan elkaar. De grens tussen Polen en Tsjechie loopt midden in het riviertje de Lubota. De grens tussen Duitland en Polen/Tsjechie is het midden van de rivier de Neiße. Waar de Lubota in de Neiße stroomt is het drielanden punt.
We rijden terug naar Tissau en gaan naar het begin van de Oder-Neiße radweg.We volgen deze Radweg richting Görlitz. Het begin gaat via de buitenwijken van Tissau naar het het Klosterwald. We rijden nu echt langs de Neiße en volgen alle bochten. We blijven deze volgen tot het klooster St.Mariental. Hier rusten we even uit, bezoek het klooster en rijden vervolgens terug naar de CP. Als we in de buurt van de CP zijn wordt het steeds bewolkter maar het blijft gelukkig droog. Als we bij de camper zijn zien we zelfs het zonnetje. Als we de stoelen buiten zetten wordt het bewolkt en begint het te regenen zodat we ze net zo hard weer kunnen opbergen.

13-09-21
We doen vanmorgen rustig aan want we willen maar 50 km verder.Na het ontbijt ruimen we op ons gemak op en gaan na de koffie eerst de camper verzorgen: vuilwater lozen, toiletcassette legen en water tanken.
Rond elf uur vertrekken we richting Görlitz. We hebben een kleine particuliere CP gevonden dicht bij het centrum.
De CP is werkelijk heel klein. De enigste plaats is ongeveer 6,5 m en dan sta je langs de weg.
We besluiten verder te gaan en vinden een CP bij het vliegveld. Deze ligt wat buiten Görlitz maar verder is er weinig keuze.
Op 500m van het vliegveld komen we tot de ontdekking dat het tijdelijk niet bereikbaar is i.v.m. wegwerkzaamheden.
Het aantal CP's langs de Oder is gering zodat we de volgende CP vinden in Bad Muskau.
04BadMuskau01Als we de CP bereiken blijken er nog drie plaatsen vrij. Heel anders dan de vorige CP's waar we keuze genoeg hadden.
Als we eenmaal staan worden we al enthousiast begroet door de “Platzwart”, die het betreurt dat alle stroomaansluitingen bezet zijn, wat op zich niet erg is omdat we het met onze accu's en het zonnepaneel goed kunnen redden.
We schrijven ons in en betalen € 10,00 per nacht + € 1,25 Kurtaxe pppn. Voor de volgende morgen bestellen we verse broodjes.
Na de koffie lopen we Bad Muskau. Het is een klein plaatsje aan de Neiße met een grensovergang naar Polen. Het grootste deel van het plaatje wordt ingenomen door een groot kasteel met bijbehorend park.
We lopen nog even door het plaatsje en gaan dan terug naar de PC.
Het koelt 's avonds snel af zodat we snel binnen zitten.

14-09-21
Na het ontbijt merken we dat er diverse campers vertrekken. Zodra er een stroomaansluiting vrij komt sluiten we de camper aan.
We kunnen ook zonder een stroomaansluiting, maar het is toch wel gemakkelijk met o.a. koffie zetten en de laptop en de tablets opladen.
Na de koffie zitten we om elf uur op de fiets om een stukje Oderradweg te doen.
We rijden vanaf de CP naar de rivier en gaan dan richting Görlitz.
Na een kilometer langs de grote weg duiken we het bos in. Na zes kilometer door het bos komen we terecht in een afwisselend landschap. De Oderrad weg volgt de rivier redelijk langs grotendeels fietspaden.
We volgen de radweg tot Klein Priebus. We hebben er 25 km opzitten zodat we in totaal 50 km rijden over redelijk vlak terrein met af een toe een korte klim van max. 10%..
Om half vier zijn we terug bij de camper waar we eerst even lekker met de pootjes omhoog gaan.

15-09-21
We staan op met een lekker zonnetje. De voorspelling is dat er in de loop van de middag buien komen zodat we redelijk op tijd willen vertrekken voor onze fietstrip.
We hebben nog een hoop dingen te doen zoals: nog twee nachten bijboeken, toiletcassette legen, enz. zodat we rond elf uur vertrekken.
We rijden weer naar de Neiße maar gaan nu de andere kant op.
We rijden eerst door de buitenwijken van Bad Muskau maar na een paar kilometer komen we op de fietspaden van de Oderradweg.
Het eerste deel in Saksen is het een variatie van kleine weggetjes die ons min of meer langs de Neiße voeren.
Als we Brandenburg binnenkomen zien we een groot bord over de aanleg van diverse fietspaden. Als we verder rijden zien we het effect. De Oderradweg is nu een mooi fietspad over de dijk langs de Oder.
We volgen de Oderradweg tot het viaduct over de Neiße van autobahn 15 naar Polen. Vlgs buienradar moeten we nu nog net droog terug kunnen komen op de CP.
Op de terug weg bekijken we nog een gebied van kleine bronnen die ontstaan zijn doordat in het verleden de Neiße hier zijn weg door de heuvels heeft gezocht en hierbij diverse ondergrondse waterloopjes blootlegde die dus bronnen werden.
Rond twee uur zijn we terug op de CP. Het is nog lekker warm zodat we de stoeltjes buiten zetten. Maar als we van het eerste kopje koffie genieten kunnen we alles weer opbergen, want de eerste regendruppels vallen.
De rest van de middag en avond horen we nog vele druppels vallen.

16-09-21
04BadMuskau02Vandaag zijn de weersverwachtingen niet zo gunstig zodat we Bad Muskau eens uitgebreid gaan bekijken.
Na het ontbijt lopen we langs de Neiße naar de brug naar Polen. Net over de brug zijn allemaal Poolse winkeltjes en nieuwsgierig als we zijn willen we eens zien wat ze er allemaal verkopen.
Het is qua opzet een beetje vergekijkbaar met de Zwarte Markt, maar dan een beetje rommeliger.
Het aanbod bestaat hoofdzakelijk uit kleding en sigaretten. Verder valt op dat bijna iedere sigarettenverkoper ook RoundUp verkoopt. Dit is in Polen nog vrij te koop.
We hebben het snel gezien en steken de brug weer over naar Duitsland en lopen naar het slot.
We verwachten dat het slot te bekijken is, maar er is alleen een tentoonstelling en de toren is te beklimmen. Dit vinden we niet interessant zodat we een stuk door het park lopen naar de dichtstbijzijnde supermarkt.
Na het supermarktbezoek lopen we terug naar de CP om te eten.
Halverwege de middag ziet het weer er weer zo gunstig uit dat we de fiets pakken om in Bad Muskau de bruggen tour te fietsen. In de folder van Bad Muskau stat de tour rood aangegeven. We beginnen bij het slot maar zijn na de eerste brug het spoor al bijster. Er lopen zo veel paden door het park en de rode route wordt nergens aangegeven zodat we door het park naar de tweede brug over de Neiße rijden om vervolgens via het slot terug te gaan naar de CP.
Op de CP genieten we van de stoelendans. Iedere dag is het voor de beheerder puzzelen om alle campers een plaatsje te geven. Tot nu toe is iedere dag om zes uur de CP helemaal vol.

17-09-21
Als we opstaan is het buiten grijs en tijdens het ontbijt begint het zachtjes te regenen.
Om tien uur zijn we helemaal klaar en vertrekken we richting Weißwasser. We gaan eerst inkopen doe en hier is de dichtstbijzijnde Lidl. Onderweg regent het voortdurend.
Nadat we weer voorraad hebben ingelagen rijden we richting Forst. We gaan naar een CP in Gross Schacksdorf-Simmerdorf. We hebben deze CP gekozen omdat de nog op redelijke afstand van de Neiße ligt.
De CP ligt op een groot grasveld bij een particulier. Op een groot bord staan de instructies voor betalen en gedrag op de CP.
Na enig zoeken vinden we de loosplaats, de vers waterkraan en de stroomaansluitingen.
We betalen hier € 10,00 per nacht + € 3,00 voor stroom.
Nadat we geïnstalleerd zijn gaan we eerst eten.
Na het eten pakken we de fiets en rijden naar Forst om weer een deel van de Oder-radweg te fietsen. We fietsen vandaag het ontbrekende stuk van Bad Muskau naar Forst. De regen van vanmorgen is weggetrokken, maar de temperatuur is gedaald naar 15 graden.
Omdat we vandaag maar 33 km fietsen zijn we redelijk op tijd terug bij de camper. We hebben mooi tijd om onderhoud te doen: We maken de toiletcassette leeg en gebruiken deze ook om de vuilwatertank leeg te maken. Op deze manier wordt de cassette ook weer schoon. In Bad Muskau was het sani gedeelte een beetje primitief zodat schoonspoelen van de cassette niet was gebeurd.
We sjouwen een paar keer met de gieter heen en weer zodat onze watertank ook weer helemaal vol is.
Kunnen we er weer een paar dagen tegen.

18-09-21
Oderradweg01Als we na een heel rustige nacht opstaan is het buiten grauw en met een temp van 12 graden niet erg warm.
De weersverwachting spreekt van wegtrekkende buien met in de middag af en toe zon.
Tegen elf uur stappen we op de fiets om een stuk Oderradweg richting Gruben te doen.
Als we richting Forst rijden blijft het zwaar bewolkt en als we Forst binnen rijden voelen we af en toe een drup regen.
We gaan in Forst eerst even inkopen doen en rijden dan door naar de Oderradweg.
Als we de Oderradweg bereiken is “af en toe een drup regen” veranderd in motregen.
We rijden op een mooi fietspad langs de Oder en hebben mooi zicht op de riante huizen die hier langs de rivier staan.
Als we Forst uit rijden regent het behoorlijk. Omdat buienradar weinig verbetering voorspelt besluiten we via de buitenwijken van Forst terug te rijden naar de CP.
Onderweg naar de CP is het droog maar eenmaal terug op de CP motregent het weer.
Het blijft de rest van de dag regenachtig zodat we lekker in de camper zitten.

19-09-21
Als we opstaan is het nog wel grauw meer het regent niet meer.
Na het ontbijt maken we de toilet cassette nog even leeg.
Rond elf uur vertrekken we naar Ratzdorf.
We kunnen lekker doorrijden tot we een wegomlegging tegenkomen. We volgen netjes de “U” borden maar komen in Neuzelle afgesloten weg tegen. Hier is geen Umleitung aangegeven zodat we het spoor een beetje bijster zijn. Als we de afgesloten weg in Neuzelle voor de tweede keer tegenkomen besluiten we de weg in te rijden. Afgezien van een paar gefreesde asfalt stroken komen we geen problemen tegen. We rijden twintig minuten later Ratzdorf binnen.
De CP ligt net buiten het dorp op de parking van een recreatiegebied dicht bij de Oder.
We staan op grasstenen op ruime plaatsen.
Er zijn voldoende stroomaansluitingen. Bij de inrit is een goed uitgerust sani station.
We betalen € 10,00 per nacht, stroom kost € 1,00/2 kWh en water € 1,00/100 l.
We zijn mooi op tijd zodat we de fietsen pakken en de Oderradweg richting Guben gaan volgen.
Vanaf de CP rijden we op een mooie asfalt weg op de dijk. Halverwege blijkt de radweg niet meer de rivier te volgen terwijl we wel een fietspad langs de rivier zien.
We besluiten dit pad te volgen.
Het is de eerste 5 km geen mooi asfaltpad maar een pas bestaande uit betonplaten. Dit rijd niet zo lekker wat ook de reden is de Oderradweg hier niet langs gaat maar het asfalt fietspad langs de grote weg volgt.
Als we in Guben zijn besluiten we ook maar weer terug te gaan. Het is zondagmiddag en dan zijn Duitse plaatsen uitgestorven.
We nemen dezelfde weg terug en zijn om vijf uur weer terug op de CP.
Om halfzes komt de beheerder langs om € 10,00 te innen. Daarnaast worden we overspoeld met informatie. Deze man weet heel veel van de omgeving en praat er ook enthousiast over.
De avond in de camper brengen we door met het bekijken van de diverse folders.

20-09-21
06NeuzelleDoor de vele informatie die we hebben gekregen besluiten we vandaag maar een klein stukje Oderradweg te doen, maar bij Neuzelle af te slaan om het kloostercomplex te bezoeken.
Om elf uur vertrekken we naar Neuzelle. Als we vanaf de Oder naar Neuzelle rijden is vanaf grote afstand het kloostercomplex al te zien.
Het klooster is in 1286 ontstaan op initiatief van Markgraaf Heinrich von Meißen. In de 15e eeuw pakken de Zisterzienser monniken het rigoureus aan een bouwen een grote kerk met een kruisgang.
In de 17e en 18e eeuw wordt de kerk veranderd van een gotisch bouwerk naar een barok bouwwerk. Diverse kunstenaars hebben hebben zich hier uitgeleefd.
Als in 1817 deze landstreek onder Puisen gaat vallen wordt het klooster opgeheven en wordt in het klooster een school en diverse overheidsinstellingen gevestigd.
Dit blijft zo tot 2017 als de Zisterzienser monniken op bescheiden schaal weer terugkeren
Hele complex is nog in goede staat en herbergt nu naast het klooster en een museum o.a. een internationale school.
We verlaten het complex na twee en een half uur en zoeken eerst een supermarkt op.
Na het inslaan van de noodzakelijke voorraden rijden we via de Oder terug naar de CP.
Het is de hele dag droog gebleven en eind van de middag hebben we zelfs het zonnetje nog even gezien.

21-09-21
Vandaag gaan we de meest vreemde stad aan de Oder bezoeken.
Na de koffie stappen we op fiets en gaan via de Oderradweg naar Eisenhüttenstadt. Waar nu een behoorlijke stad is was in 1950 alleen maar bos.
In 1950 nam de DDR het besluiten dat er hoogovens moesten komen om voor ijzer onafhankelijk te zijn van het buitenland. Dus werd een plaats aangewezen waar een hoogovencomplex moest komen.
07EissenhuttenstadIn 1951 was hoogoven no.1 operationeel. Voor het personeel wat deze hoogoven moest bedienen werd een stad uit de grond gestampt.
We beginnen met een bezoek aan de VVV waar we van een vrouw die de hele opbouw heeft meegemaakt uitleg krijgen.
Aan de hand van haar uitleg en een kaart van het centrum volgen we een route die de opbouw van de stad goed weergeeft.
De stad is gebouwd aan de hand van de personeelsbehoefte waarbij iedere fase een ander soort woningen laat zien.
Het is allemaal heel ruim aangelegd en iedere fase was qua voorzieningen helemaal zelf supporting.
Na de “Wende” ging de stad door een diep dal en daalde het inwonertal van 53000 naar 23000.
Momenteel is de staalproductie dankzij een modern warmwalswerk weer concurrerend.
De planning is dat het hele complex in 2027 volledig op waterstof moet draaien en dan klimaatneutraal is.
Bijna alle oude wooncomplexen zijn gerenoveerd of gesloopt zodat er voldoende kwalitatief goede woningen zijn.
Als slot brengen we een bezoek aan het City-center, een groot overdekt winkelcentrum .
Als we terug rijden is het nog steeds bewolkt en waait er een koude wind.
's Avonds vallen er een paar regenbuien.

22-09-2021
Na een nacht met diverse regenbuien is het 's morgens droog maar wel bewolkt.
We vertrekken rond tien uur. We gaan eerst naar Eisenhüttenstadt voor inkopen en ontdekken onderweg dat ons hefbed aan de rechterkant wel heel laag hangt en bij iedere hobbel in de weg behoorlijk op en neer danst.
Op de parkeerplaats van Lidl bekijken we het probleem met het hefbed en ontdekken dat uit de polyester schaal die onder tegen het bed zit een paar schroeven losgetrilt zijn.
We repareren het eerst met duct tape en gaan vervolgens inkopen doen.
We rijden vervolgens naar Zeschdorf waar bij Reiterhof Blumrich een Stellplatz moet zijn.
Als we op de plaats aankomen zien we alleen een bordje waar we ons moeten aanmelden maar op het hek waar het bordje naar wijst staat een waaschuwing voor honden.
Er is ook helemaal geen inrit o.i.d. Zodat we besluiten verder te rijden naar de Stellplatz van de familie Marth in Kienitz Nord.
Het is een CP bij een particulier met plaats voor 8 campers tussen de bomen.
Alle voorzieningen voor de camper zijn aanwezig maar alles met een gebruiksaanwijzing.
We betalen € 8,00 per nacht incl alle voorzieningen, stroom kost € 0,50 / kWh.
We zijn mooi op tijd zodat we snel op de fiets zitten om de omgeving te verkennen.
We rijden via Letschin naar Neuhardenberg.
We rijden door een overwegend agrarisch gebied wat erg dun bevolkt is.
In tegenstelling tot het gebied waar we wegkomen zijn er behalve de Oderradweg bijna geen fietspaden wat het fietsen er niet leuker op maakt.
Terug bij de camper beginnen we eerst het hefbed te repareren.
Gelukkig kunnen we m.b.v. Tiewraps en iets dikkere schroeven alles weer muurvast zetten zodat we de rest van de vakantie er geen last meer van hebben.

23-09-21
OderAls we opstaan is het grauw en redelijk winderig.
Na de koffie stappen we op de fiets en rijden via Kienitz naar de Oderradweg.
We rijden stroomopwaarts langs de Oder. Langs deze route vinden we bijna geen dorpjes maar wel veel informatie hoe dit gebied is ingepolderd en hoe in de periode 1936 – 1944 de dijkverzwaring is uitgevoerd.
We volgen de dijk ongeveer 20 km en verbazen ons er over dat dit gebied zo dun bevolkt is. In de hele Oderbruch. Afgezien van wat kleine dorpjes is er verder niets te vinden.
Omdat het steeds harder begint te waaien en we schuin tegen de wind terug moeten besluiten we terug te rijden.
We staan lekker beschut tussen de bomen, maar de temperatuur zakt snel.

24-09-21
We worden midden in de nacht gewekt door een sirene. Het blijkt een brandalarm te zijn. Later blijkt dat op een grote kalvermesterij buiten Kienitz Nord brand is uitgebroken in een grote opslag loods.
Na dit eerste alarm worden we nog vier keer gewekt door de sirene van brandweervoertuigen.
Als we opstaan is het grauw en er waait een stevige NW wind.
Na de koffie besluiten we toch te gaan fietsen. We kiezen een route tegen de wind in en zien wel hoe ver we komen.
We rijden eerst naar Groß Neuendorf en gaan dan over de Oderdijk stroomafwaarts. Een eindje buiten Groß Neuendorf ruiken we een brandlucht en kunnen we vanaf de dijk de nasmeulende resten van de opslagloods zien. Zo te zien is het een flinke brand geweest van een loods van ongeveer 100m.
We volgen de Oderdijk tot Güstebieser Loose.
Omdat de wind nog steeds toeneemt besluiten we terug te keren.
Het is nu voor de wind heerlijk relaxed fietsen en we zijn dan ook in no-time terug op de CP.
De rest van de middag verzorgen we de camper.

25-09-21
Als we opstaan is het veel vriendelijker buiten. Veel minder wind en af en toe een zonnetje.
We maken op gemak de camper klaar en vertrekken rond tien richting Stolzenhagen.
We moeten nog wel tanken en inkopen doen maar ontdekken dan dat we echt wel in een heel dunbevolkt stukje Duitsland rijden.
Na 30 km vinden we pas een tankstation en een supermarkt pas 4 km voor de volgende CP.
De CP ligt in Stolzenhagen aan het kanaal langs de Oder.
Het is een groot grasveld waar plaats is voor 20 campers. Op diverse plaatsen zijn stroom aansluitingen en er is een plaats voor lozen en water tanken.
We betalen € 12,50 per nacht incl. alle voorzieningen incl. stroom.
's Middags pakken we de fiets en rijden stroomopwaarts. We volgen het Oderkanaal tot we in Hohensaaten een sluizencomplex tegenkomen. Deze sluizen hebben hefdeuren die kantelen als ze opengaan. Hierdoor wordt de doorvaarthoogte aanzienlijk vergroot.
We vervolgen de onze trip verder langs de Oder tot de brug over rivier bij Hohensaten.
Zoals op meer plaatsen langs de grens passeren hier ook veel mensen om inkopen te doen in Polen.
We rijden op ons gemak terug.
's Avonds merken we dat de temperatuur aan het stijgen is, we hoeven de kachel niet zo vroeg aan te doen.

26-09-21
Na een heerlijk rustige nacht staan we op in een lekker zonnig wereldje.
We kunnen heerlijk buiten koffie drinken en als we gaan fietsen is een jas nier nodig.
We gaan vandaag stroomafwaarts.
We rijden het grootste deel langs het kanaal en merken dat er weer wat meer mensen wonen. We passeren nl. diverse bruggen die naar dorpjes langs het kanaal leiden.
Dit houdt helaas ook in dat het fietsen wat saaier wordt, rechte dijken en een gecultiveerder landschap. We zien onderweg grote agrarische bedrijven die als wintervoorraad een paar duizend rollen hooi hebben liggen.
Een paar kilometer voor Schwedt stoppen we voor vandaag omdat we voor ons alleen nog een hele lange rechte dijk zien liggen.
We rijden terug naar de CP waar we de rest van de middag heerlijk buiten in het zonnetje kunnen zitten. Onvoorstelbaar voor eind september..
Als de zon ondergaat is het gebeurd en daalt de temperatuur heel snel van 23 naar 15 graden zodat we lekker binnen gaan zitten.

27-09-21
Oderradweg02De dag begint helemaal niet slecht. Het is niet koud en er schijnt een waterig zonnetje.
Na het ontbijt ruimen we alles op, maken de toilet cassette en de vuilwater tank leeg en vullen de watertank.
Tien uur hebben we alles afgewerkt en vertrekken naar Schwedt om inkopen te doen. Na een half uur rijden we Schwedt binnen en zien direct aan de invalsweg een grote Lidl waar we heen gaan.
Nadat we onze voorraden weer aangevuld hebben gaan we verder naar Blankensee.
Rond één uur rijden we Blankensee binnen en vinden de CP aan een doodlopend weggetje net buiten Blankensee.
De CP ligt naast de woning van de fam.Lühn. Het ligt tegen een bosrand op 100m van de Poolse grens.
Nadat we camper opgesteld hebben komt Mw.Lühn naar buiten.
Ze legt een paar dingen uit en geeft een inschrijfformulier voor gasten.
De voorzieningen voor een camper zijn er allemaal zij het een beetje primitief maar werken wel.
We betalen € 5 per nacht incl. Wifi. Stroom kost € 0,50 per kWh. Water € 1,00 per ?????
We gaan eerst even koffie drinken en stappen dan op fiets om de omgeving te verkennen.
We rijden een stukje van de Oderradweg naar het zuiden hoewel de Oder 20 km verderop ligt in Polen.
Net als voorgaande dagen is dit gebied ook één groot agrarisch gebied. We zien her en der wel wat mensen werken maar de bijbehorende boerderijen zijn ver weg. De percelen zijn gigantisch groot.
Na ongeveer 6 km houden we het voor gezien en gaan terug naar de camper.
De rest van de dag luieren we lekker bij de camper. Het is zo rustig dat de reeën op hun gemak langs de camper lopen.

28/09-21
Na een hele rustige nacht worden we gewekt door de regen op de camper.
We ontbijten op ons gemak en bekijken de buienradar.
We zien dat er voorlopig nog diverse buien aankomen. Geen fietsweer dus.
Daar we op deze CP niet de hele dag binnem willen zetten besluiten we te vertrekken.
Binnen het uur zijn we weer op weg. We gaan nu naar het laatste punt op onze trip langs de Oder.
10Altwarp01We gaan naar Altwarp. Het is een klein plaatsje aan het Stettiner Haf.
We vinden de CP bij de jacht/vissers haven.
Eigenlijk is het hele gebied rond de jachthaven ook toegankelijk voor campers.
We vinden een plekje op P4, mooi met de neus naar het water.
We betalen € 15 per nacht incl. alle voorzieningen. Stroom en water zijn er dicht bij de camper, V/E voorzieningen zijn er op een centrale plaats.
Omdat er nog steeds af en toe wat regen valt verkennen we te voet Altwarp en omgeving.
We lopen eerst door een bos/duin gebied en ontdekken midden in bos een begraafplaats van Russische-, Belgische- en Engelse krijgsgevangenen.
We lopen door het dorp terug.
Altwarp is een klein dorpje hoofdzakelijk op het toerisme gericht.
Het ligt zo dicht bij Polen dat onze telefoons problemen omdat ze regelmatig “zien” dat we in Polen zitten en dus een Poolse provider proberen te vinden.
We moeten een netwerk handmatig vast zetten.
De hele avond komen regenbuien over.

29-01-21
We worden zowaar wakker van een waterig zonnetje.
Buienradar voorspelt tot 13:00 droog zodat we snel op de fiets zitten. We fietsen eerst door het Altwarp een ontdekken dat er rondom het dorp alleen maar wandelpaden zijn zodat we richting Ueckermunde rijden. Gelukkig ligt er langs de weg een mooi fietspad.
We rijden tot Vogelsang en besluiten dan terug te keren omdat het er wel erg dreigend uit gaat zien.
Als we de CP oprijden begint het te regenen, goed geplad.
In de loop van de middag zien we diverse regenbuien langskomen en neemt de wind toe. Weer om lekker in de camper te zitten.

30-09-21
Vandaag begint onze terugreis.
Als we opstaan regent het en is het buiten maar 4 graden.
Rond half tien stopt het gelukkig met regenen. Nadat we de camper verzorgt hebben vertrekken we.
11fresenbrugge01We hebben een CP in Fresenbrügge uitgekozen en omdat het maar 230 km is hebben we snelwegen uigeschakeld.
We rijden op ons gemak door Midden Duitsland en komen om drie uur aan bij de CP in Fresenbrügge.
De CP ligt bij een jachthaven aan de Elde, een 200 km lange rivier van Müritz naar de Elbe.
De CP heeft duidelijk aangegeven plaatsen met grindondergrond en stroomaansluitingen bij iedere plaats.
Centraal is een V/E plaats, een beetje primitief, maar het werkt.
We betalen € 12 per nacht incl. alle voorzieningen, Stroom kost € 0,50 /kWh.
We lopen Fresenbrügge nog even in, maar na 20 huizen en een timmerfabriek zijn we er alweer door.
We gaan lekker in de camper zitten want ondanks de zon is het koud en de hele dag waait het stevig.

01-10-21
De eerste dag van october ziet er best vriendelijk uit, maar is het wel koud.
We overleggen wat we gaan doen: ergens op weg naar huis nog een keer overnachten of direct doorrijden naar huis.
We besluiten naar huis te gaan. Het is 450 km, een reden om snelwegen uit te zetten en lekker toeristisch door Duitsland te tuffen.
Onderweg gaan we eerst nog even naar de supermarkt omdat we vers brood voor onderweg wel lekker vinden.
Na een probeemloze rit rijden we om zes uur onze oprit op.

SchweinepestDeze trip kenmerkte zich door een gebrek aan CP's langs de Oder. Onze vorige trips langs grote rivieren konden we bijna altijd een volgende CP na 50 km vinden wat langs de Oder helaas niet mogelijk was.
Hierdoor hebben we maar 300 km langs de Oder gefietst.
Tijdens onze tocht viel ons op dat het voormalig Oost-Duitsland nog steeds achter loopt bij West-Duitsland. Vooral de strook langs de Poolse grens heeft plaatselijk nog een grote achterstand.
Het bijzondere was het hekwerk wat langs de hele grens met Polen was aan gebracht. In Polen heerst er Afrikaanse varkenspest onder de wilde zwijnen. Om te voorkomen dat deze zwijnen de besmetting over brengen naar Duitsland is langs de hele grens 800 km schrikhek geplaatst.