• images/slider9/13LOGO2021NaamLogofw.png

Harskamp
Plaats: Mini-camping Tepelenburg

Datum: 20/08/2021 t/m 24/08/2021

Op zoek naar een stukje Nederland wat we nog niet hadden bezocht kwamen we door verhalen van de familie terecht op de Hoge Veluwe.
We zagen op Campercontact dat het aantal CP's in deze regio wel heel dun gezaaid zijn zodat we ook naar mini-campings gingen kijken.
Mini-camping Tepelenburg in Harskamp leek ons wel wat. Gewoon een simpele camping zonder veel toeters en bellen.
Een reservering was snel geboekt.

Vrijdagmorgen hebben we alles op ons gemak ingepakt en na de koffie vertrekken we richting Harskamp. Bij De Lichtmis zien we dat het verkeer op de A28 richting Zwolle stop staat.
We rijden verder naar Hasselt en gaanHarskamp01 vervolgens richting Zwolle en zien daar dat het verkeer op de A28 geen problemen heeft zodat we na dit ommetje gewoon onze weg kunnen vervolgen.
Om één uur rijden we mini-camping Tepelenburg op.
Het is een camping bij een paardenhouderij bestaande uit twee velden en de gebruikelijke voorzieningen. De velden zijn ondanks de vele regen goed berijdbaar.
We vinden een mooi plaatsje op het tweede veld.
We betalen € 14,20 per nacht incl. alle voorzieningen. De wifi is op het tweede veld redelijk traag, maar voor ons voldoende.

Het is nog redelijk weer zodat we 's middags nog even een rondje richting Otterlo fietsen en diverse caches opzoeken.

Zaterdag is het 's morgens mooi weer, ideaal voor een bezoek aan het park De Hoge Veluwe.
Als eerste reserveren we een tijdslot voor het Kröller-Müller museum. We zetten onze reservering op half drie zodat we eerst lekker het park kunnen bekijken en daarna het museum.
Na de koffie fietsen we naar de ingang Otterlo wat maar 5,5 km van de camping is.
De drukte valt mee en we kunnen zonder te wachten toegangskaarten voor het park kopen.
Het park is in 1935 als stichting ontstaan toen Helena- en Anton Kröller door de wereldwijde crisis genoodzaakt waren hun bezittingen op de Veluwe te verkopen.
Harskamp02Deze bezittingen omvatten 5400 ha grond op de Veluwe met daarop het jachtslot en een museum in aanbouw.
De kunstcollectie werd overgedaan aan de Nederlandse Staat, onder de toezegging dat deze binnen afzienbare tijd een museum zou bouwen om de collectie te kunnen tentoonstellen.
Vanaf de ingang Otterlo rijden we eerst naar het jachtslot. Het is heerlijk relaxed fietsen omdat het een afgesloten terrein is bijna zonder gemotoriseerd verkeer en het zo groot is dat ook een groot aantal bezoekers hier niet storend is.
Jachtslot Sint Hubertus werd in 1920 voltooid als buitenverblijf voor het echtpaar in het Park en de gedroomde uitvalsbasis voor Antons jachtpartijen. Het ontwerp is van Berlage wat duidelijk in de stijl is. De symetrie is tot in het kleinste detail doorgevoerd. Hierdoor is in onze ogen een lomp gebouw ontstaan met weinig finesse.
Als we verder fietsen valt ons op dat er veel dode bomen liggen en diverse bomen er niet erg florrisant uit zien. Waarschijnlijk is het gebrek aan regen hier debet aan. Dit deel van de Veluwe is een heuvelrug die overtollig water op een natuurlijke wijze snel afvoerd via diverse sprengen en riviertjes en slecht water vasthoud.
Om half drie staan we voor het museum. Het Kröller-Müller Museum is het levenswerk van Helene Kröller-Müller en bestaat uit het museum en een beeldentuin.
Tussen 1907 en 1922 koopt zij samen met haar man Anton Kröller bijna 11.500 kunstwerken aan, waarmee haar verzameling tot de grootste privécollecties van Harskamp03de twintigste eeuw gerekend kan worden.
In iets minder dan twintig jaar bracht Helene een kunstcollectie bij elkaar van ruim 800 schilderijen, ongeveer 275 beelden, circa 5000 tekeningen en bladen grafiek en bijna 500 stuks kunstnijverheid. Onder de tekeningen en schilderijen zaten verschillende werken van Vincent van Gogh.
Het museum is heel ruim opgezet en is daardoor ook in Coronatijd heel goed te bezoeken.
We brengen twee en een half uur door in het museum en de beeldentuin.

Het is half zes als we het park verlaten.
Onderweg zien we dat de weersverwachting helaas klopt, we zien de eerste buien al aankomen. Gelukkig schieten de buien niet hard op zodat we nog op ons gemak terug kunnen rijden.
Eenmaal bij de camper is het nog zo warm dat we nog even buiten gaan zitten.
Om tien is het echter voorbij en begint het te regenen. De hele nacht worden we getracteerd op flinke buien.

Als we zondagmorgen opstaan komen nog regelmatig stevige buien over zodat we eerst maar eens rustig gaan ontbijten.
Rond de middag begint het wat op te klaren en zien we af en toe de zon. Eind van de middag beloofd buienradar een buienvrij uurtje zodat we toch nog even gaan fietsen.
Onze geplande rondrit via Kootwijk stellen we even uit maar we besluiten een rondje te maken via Essen, de Valk en Wekerom. Deze route gaat eerst tegen de wind in zodat we bij onverwacht opkomende buien snel voor de wind weer naar de camping kunnen rijden.
Onze planning blijkt perfect te zijn want als we na een lekker rondje fietsen weer bij de camping aankomen begint het weer te regenen.
De rest van de dag blijft het regelmatig regenen zodat we er lekker lui dagje in de camper van maken.

Gelukkig zien we maandagmorgen bij het opstaan het zonnetje zodat we vandaag onze geplande fietstrip kunnen maken.
We ontbijten zoals we meestal doen op ons gemak en na de koffie vertrekken we rond elf uur van de CP.
We rijden over een mooi fietspad door de bossen naar het noorden tot we bijna bij Stroe de A1 bereiken. Hier slaan we rechts af en rijden het Kootwijkse veld op. We volgen het fietspad richting Kootwijk en buigen voorbij Kootwijk af naar het zuiden.
Harskamp04Het valt ons op dat op dit stuk van onze trip het geluid van de A1 welke op 1200 - 1400 m van het fietspad ligt erg storend is. Het is op de achtergrond continu op een zo hoog niveau aanwezig dat we blij zijn dat we hier niet wonen.
Als we de bossen rond Kootwijk verlaten en het Kootwijker Zand op rijden verrijst voor ons het gebouw van het voormalige radio Kootwijk. Dit radiostation vormde in de eerste helft van de 20ste eeuw een belangrijke communicatieverbinding tussen Nederland en zijn toenmalige koloniën.
Dit werd ondergebracht in een gebouw van gewapend beton, ontworpen door de architect van de Amsterdamse school Julius Luthmann.
We vervolgen onze trip naar Hoog Buursel  om vervolgens langs het militaire oefenterrein terug te rijden naar Harskamp.
Om half vijf rijden we de camping op waar we nog even een uurtje kunnen genieten van de zon.

Dinsdagmorgen is het nog steeds vriendelijk weer.
Na het ontbijt ruimen we op en vertrekken we na de koffie richting De Krim.
Om half één rijden we onze oprit weer op.




KootwijkTrips