• images/slider9/13LOGO2021NaamLogofw.png
Fort Everdingen
Plaats: CP Fort Everdingen

Datum: 17/10/2021 t/m 20/10/2021

FortEverdingen02We vinden allebei geschiedenis wel leuk dus als we een CP kunnen vinden die iets met geschiedenis heeft is het helemaal leuk.
Deze keer was daarom de keuze gevallen op een CP bij Fort Everdingen aan de Lek, één van de forten van de Hollandse waterlinie.
Zondag vertrekken we rond half één richting Everdingen. We kunnen pas vanaf twee uur terecht dus hebben we geen haast.
Rond half drie komen we aan bij Fort Everdingen. Na het aanmelden zoeken we een plaatsje op de CP.
De CP en een camping worden beheerd door een in het fort gevestigde brouwerij.
DeCP is gelegen op één van de bastions van het fort en biedt plaats aan tien campers op een grasondergrond met een verharding van grasstenen.
Langs de buitenkant zijn voldoende stroomaansluitingen. Voor het lozen van de toiletcassette en vers water is een loosplek ingericht langs de weg op 200 m afstand van de CP. Als het een beetje druk is sta je tussen de bezoekers je cassette te legen.
Toilet en douches zijn bij het proeflokaal van de brouwerij op 500m afstand.
Aan alles is te merken dat de brouwerij de belangrijkste activiteit is.
Het geheel ziet er een beetje onverzorgd uit en waar we aan moeten wennen is dat de poort 's avonds om tien uur op slot gaat. Heel vreemd voor een CP

We zijn helaas te laat voor een rondleiding door het fort zodat we een rondje rond het fort maken.
Gelukkig zijn alle oude bouwwerken en sluizen van de waterlinie nog aanwezig zodat we een goede indruk krijgen hoe alles zou moeten functioneren.

FortEverdingen01Als we maandagmorgen opstaan is het redelijk weer. Het is bewolkt maar droog en er waait een koude wind.
We ontbijten op ons gemak en stappen om elf uur op de fiets om de omgeving te bekijken.
We rijden over de Lekdijk naar Culemborg.
Culemborg is een knus oud stadje. We rijden naar de Lek en eten bij de Jachthaven een broodje.
We rijden nog een stukje over de Lekdijk richting Beusichem maar besluiten na een paar kilometer terug te gaan omdat het weer onaangenaam wordt.
Rond drie uur zijn we terug op de CP waar we eerst gaan koffiedrinken in de camper.
Eind van de dag lopen we nog even een rondje.

Dinsdag morgen worden we wakker in een grijze wereld. Het is mistig en het regent af en toe.
De weersverwachting spreekt van wegtrekkende regenbuien zodat we optimistisch blijven.
Rond elf uur lijken de buien inderdaad weg te trekken een stappen we op de fiets.
We rijden over de Lekdijk richting Vianen. Onderweg komen we langs de vizierstuwen bij Hagestein.
Helaas begint het onderweg weer te regenen, niet hard, maar niet lekker.
In Vianen zoek we eerst het centrum op. Het oude centrum van Vianen lijkt erg veel op het centrum van Culemborg.
FortEverdingen03We gaan bij de plaatselijke bakker de inwendige mens verzorgen en hopen dat de beloofde weersverbetering snel komt.
Als we onze trip vervolgen is het gelukkig droog.
We steken met een pontje de Lek over en rijden door Nieuwegein langs de Lek richting Culemborg.
Als we bij het sluizencomplex van het Lekkanaal rijden begint het weer te miezeren.
We rijden verder langs de Lek tot we de veerpont bij Culemborg bereiken. We steken hier de Lek over en gaan eerst inkopen doen.
Als we van Culemborg naar de Fort Everdingen rijden is het droog maar is de wind toegenomen.
Rond vier uur zijn terug bij de CP.
We gaan eerst lekker koffiedrinken.
Als we eindelijk het beloofde zonnetje zien lopen we nog even een rondje.

Woensdag krijgt de weersverwachting gelijk: harde wind en regenbuien.
We ontbijten op ons gemak en gaan dan alles opruimen voor vertrek. Dat opruimen stelt niet zoveel voor omdat alle spullen in de camper een vaste plek hebben.
Rond half elf vertrekken we. De reis naar huis verloopt zonder problemen zodat we om half één onze oprit oprijden.
De CP Fort Everdingen viel ons een beetje tegen. Ondanks alle lovende berichten op CC is het een heel gewone CP met een verschrikkelijk onhandig geplaatste loosplaats.
De focus ligt op de brouwerij en de camping en de CP zijn leuk voor de inkomsten maar krijgen verder geen aandacht.
Maar toch hebben we genoten van de omgeving. Ondanks het slechte weer hebben we een paar leuke fietstripjes gemaakt.