• images/slider8/13LOGO2020NaamLogofw.png
Onstwedde
Plaats: CP Op Streek

Datum: 28/05/2020 t/m 02/06/2020

Door de Coronacrisis is onze eerste trip met de camper in 2020 pas met Pinksteren mogelijk.
We verwachten dat het behoorlijk druk zal worden en besluiten naar de CP "Op Streek" in Onstwedde te gaan. Deze CP hebben we vorig jaar ook bezocht en was een rustige CP.
We vertrekken donderdag rond de middag en rijden in een uurtje naar Onstwedde.
Als we bij de CP aankomen zien we dat het al erg druk is. Gelukkig vinden we nog een plaatsje.
Als de eigenaresse langs komt verteld ze dat de CP bijna aan zijn maximum van 30 campers zit en het nog niet zeker is of we de Pinksterdagen ook kunnen blijven i.v.m. de reserveringen.
Gelukkig kwamen er afzeggingen zodat we ook de Pinksterdagen konden blijven.

Onstwedde01Camperplaats "Op Streek" is een CP bij een boerderij en mag maximaal 30 campers ontvangen. Het is een CP volgens het boekje, ruim opgezet met voldoende 10A electriciteitsaansluitingen en bij iedere stroompaal een waterkraan.
De saniplaats is ruim opgezet en er is een toiletgebouw met douches en toiletten.
Het toiletgebouw is i.v.m. de Coronacrisis niet toegankelijk waardoor we voor een overnachting maar € 8,50 per nacht betalen i.p.v. de normale € 9,50.
Stroom kost € 1,00 voor 2 kWh.

De rest van de dag blijven we heerlijk bij de camper genieten van de zon.
Als de zon echter achter de bomen verdwijnt koelt het door de NO wind snel af zodat we lekker in de camper gaan zitten.

Vrijdag beloofd een mooie dag te worden met volop zon.
Na het ontbijt stappen we op de fiets om naar Bourtange te gaan. We hebben een fietsroute van het internet geplukt die ons via fietspaadjes naar onze bestemming brengt.
Ook in de vesting Bourtange is de Coronacrisis te merken, rustig en alle terrassen gesloten. De winkeltjes zijn wel open.
We verlaten de vesting aan de achterkant en rijden op ons gemak terug naar de camper.
Het is nog steeds lekker zonnig en bij de camper zitten we lekker uit de wind, die nog steeds uit het NO waait.
Net als donderdag gaan we naar binnen als de zon achter de bomen verdwijnt.

Onstwedde02Als we zaterdag opstaan is het weer mooi zonnig, maar waait er nog steeds een NO wind die gelukkig wat afgenomen is,
Na het ontbijt stappen we op de fiets om het gebied boven Bourtange te verkennen.
We rijden via Wedde richting Bellingwolde.
In Wedde zien we een oude burcht. De burcht is bekend onder de naam Huis te Wedde en heeft een rijke geschiedenis. Al in de 13e eeuw wordt deze burcht in de geschiedenis van Westerwolde beschreven. Vanuit de borg in Wedde is de heerlijkheid Westerwolde eeuwenlang bestuurd. Wie de burcht in handen had kon zich feitelijk heer van Westerwolde noemen.
Als we verder rijden komen we langs het recreatiegebied Wedderbergen. In dit gebied staat nog een werkende poldermolen de Weddermarke die we i.v.m. de Coronacrisis alleen aan de buitenkant kunnen bewonderen.
Via Veele rijden we terug naar de camperplaats waar we nog even lekker in de zon kunnen zitten.

Zondag, 1e Pinksterdag, is het wel lekker zonnig maar waait er een koude N wind zodat de temperatuur een beetje tegenvalt. I.v.m. de wind besluiten we vandaag eerst tegen de wind in richting Blijham te gaan.
We rijden eerst weer naar Wedde om daarna richting Blijham te gaan. Op weg naar Blijham veranderd het landschap van bos naar veen. Het veen is met de turfafgraving verdwenen en is nu een strak landbouw gebied met rechte strakke wegen.
In Blijham kijken we nog even bij CP Turfstee en zien dat hier ook bijna alle 55 plaatsen bezet zijn.
Van Blijham rijden we langs het Pekelder Hoofddiep door Oude Pekela naar Nieuwe Pekela en rijden we langs het huis waar we anderhalf jaar gewoond hebben.
We rijden via Alteveer terug naar de CP.
's Avonds genieten we i.p.v. ons normale toetje van een heerlijk Italiaans ijsje van de ijskar die de CP bezoekt.

Onstwedde04Maandag, 2e Pinsterdag is het weer lekker zonnig en is de wind gedraaid naar Oost en afgenomen.
Na het ontbijt stappen we op de fiets en gaan naar het zuiden. Het eerste deel rijden we door een landbouwgebied met zijn rechte strakke wegen.
Als we via Sellingerbeetse naar Sellingen rijden komen we weer in het Westerwoldse landschap.
Bijna de hele terugweg naar de CP rijden we door dit mooie landschap.
Terug op de CP kunnen we nog vrij lang buiten zitten en zien we de CP langzaam leeglopen

Dinsdag gaan we na ons ontbijt nog even de restjes opruimen en vertrekken we om tien uur richting De Krim. Om elf uur zijn we weer thuis.

We kijken terug op een mooi weekend op een hele goede CP in een verrassend mooi gebied. Ondanks het mooie weer was het niet erg druk zodat we heerlijk konden fietsen. We hebben 150 km gefietst door Westerwolde, een verrassend mooi stukje Groningen.